RSS

09 February 2011

'Hans Hanis Contest : Gunakan Imaginasi Anda'

:) banner contest (:

Situasi 2 :- Hans adalah seorang jejaka yang sangat anti dengan serangga - serangga seperti semut, nyamuk, lalat, labah - labah, lipas dan sebagainya. Pantang sahaja berjumpa pasti mati mereka dikerjakan oleh Hans. Pada suatu hari serangga - serangga ini telah membuat satu mesyuarat untuk menghalang tindakan Hans yang sangat keterlaluan terhadap mereka. Mesyuarat itu melibatkan.....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hans adalah seorang jejaka yang sangat anti dengan serangga - serangga seperti semut, nyamuk, lalat, labah - labah, lipas dan sebagainya. Pantang sahaja berjumpa pasti mati mereka dikerjakan oleh Hans. Pada suatu hari serangga - serangga ini telah membuat satu mesyuarat untuk menghalang tindakan Hans yang sangat keterlaluan terhadap mereka.

Mesyuarat itu melibatkan serangga - serangga yang paling teruk menjadi mangsa hans iaitu semut, nyamuk dan lipas. Bertempat di dalam laci berhabuk yang tidak pernah dibersihkan oleh hans dan bertemankan kertas- kertas yang telah hancur dikerjakan oleh mereka, mereka pun memulakan perbincangan. 

"Baiklah! Disebabkan hanya kita yang dapat hadir, mari kita mulakan perbincangan ini. Apakah yang kita patut lakukan untuk menghalang tindakan hans yang terus-terusan membunuh kita?" Kata lipas memulakan bicara.
"Biar aku dan anak-anak serta kaum kerabat aku yang serang dia. Aku akan habiskan semua makanan dan rosakkan rumah dia. Kita boleh bekerjasama lipas! Aku pasti dia akan berhenti dan tak berani mengganggu kita lagi...hahahahaha!!!" kata semut memberikan cadangan.
"Bagus jugak cadangan kau tu semut. Aku setuju!" Jawab lipas dengan senang hati.
" Ah! Dengar dulu cadangan aku. Kita buat cara baik sikit. Meh aku sedekahkan virus denggi ini pada dia. Lama-lama dia takkan ganggu kita lagi. Aku yakin  dia akan jatuh sakit dan mati! " Nyamuk berkata dengan kejam. 
"Baik giler cadangan kau tu nyamuk. Aku setuju sangat. Dah la senang, jimat pulak tu... hahahaahaha!!! Bukan main bagus lagi!" balas lipas membuatkan mereka semua ketawa. 


Sedang asyik berbincang dan bersuka, tiba-tiba muncul seorang bidadari cantik dari kayangan

lebih kurang macam nie la... cantik... (^_^)

Wahai serangga-serangga sekalian.... Daku telah memerhati dan mendengar apa yang kamu semua bincangkan...

"eee...dengar tak minta izin... xmalu! kate seekor Nyamuk di hujung laci.

kan bidadari dah dengar... mulut memang tak tau jage!!!

"Oppppsss.... maafkan ku wahai bidadari cantik !" Nyamuk bersuara ketakutan


Hentikan lah apa yang kamu nak buat pada hans. Semua itu adalah salah kamu bukan hans yang mahu melakukannya. Dia tiada niat melainkan kamu yang mulakannya. Renungkan lah seketika sebelum kamu bertindak.


"Betul ape yang dikatakan oleh bidadari" Kata lipas sejurus memikirkan kebenaran kata-kata bidadari itu.
"Semua tak habis-habis bagi cadangan nak kenekan hans. Pernah tak terfikir kenapa hans buat semua itu pada kita. Ingat tak apa yang kita dah buat pada hans sampai dia hampir gila dikacau? Sampai dia kena ejek dengan kawan-kawan macam HANTU. Mata merah tak cukup tidur, baju busuk tak basuh-basuh sebab kau duduk dalam baldi dia. Dia bunuh kawan-kawan kita sebab kita yang kacau dia!" Semua lipas terkesima.

"Semut! Kau tak kesian ke kat hans sampai dia kena bawa penyembur serangga 24 jam? Kau buat rumah dia macam taman permainan, makan semua makanan dia, sebab tu la dia bunuh kau tau" Kata Lipas dalam nada yang tergetar-getar menahan sedih.

"Dan kau pula nyamuk, dah lah waktu maghrib kau suka gigit dia. Kalau dia sakit macam mana? Buat bising kat telinga dia masa dia nak tidur. Kau ingat tak yang dia hampir-hampir melecur seluruh kepala masa tilam dia terbakar tu?!"
"Oh! Yang tilam dia terbakar sebab letak ubat nyamuk tepi telinge dia 2 eh? hahaha... padan muka dia. Sapa suruh ganggu tempat aku membiak! " Sampuk nyamuk sambil ketawa.

"Ish! kau ni nyamuk, cuba la insaf sikit. Tak sudah-sudah nak kenakan orang!" Lipas melepaskan geram pada nyamuk.

Untuk meleraikan segala perkara yang menjadi masalah kalian.... cuba fahamkan apa yang akan daku sampaikan....


Wahai semut dan juga lipas! ( Dah start serius ni! Jgn gelak-gelak lagi!)




macam-macam semut dan lipas dah buat pada manusia


Kamu selalu mengganggu hans dengan membuat onar di rumah dia. Sudahlah kamu semua menumpang tetapi kenapa masih tak tahu nak hargai?! Kamu buat rumah dia ibarat taman permainan. Rosak dan makan semua makanan dia. Apa kamu semua tiada rasa belas kasihan?
 ( Kalau dah haiwan memang takkan rasa pape la)   

nyamuk gigit sakit... gatal!!!

Kamu pula nyamuk! 
Sudahlah datang tanpa diundang. Suka-suka je nak sakitkan orang. Konon nak buat baik dengan bersedekah la? Kalau dah niat tu memang nak menghancurkan orang lain jangan mimpi nk buat baik...! Tak sudah-sudah membuat kacau.


"Tapi memang dah perangai kami semua begitu!" Kata nyamuk tak puas hati.

"Oww.... tau pun nak cakap macam tu. Begitu juga hans. Dia buat macam tu sebab perangai dia memang macam tu. Dia nak selamatkan diri dia. Sudahlah dia tu memang penakut, kamu semua kacau dan sakitkan hati dia lagi. Takde cara lain memang bunuh la jawabnya. Tambah pula memang banyak produk-produk anti-serangga sekarang ni dijual.

Terdiam mereka semua apabila mendengar kata-kata bidadari itu. 



"Aku Sedih!!!!!" Jerit nyamuk dengan kuat sekali membuatkan semua di situ terkejut.

Pppppppppppppppssssssssssssssssssssssssstttttttttttttttttttttttttttt........
Hans yang dari tadi rasa terganggu dengan bunyi nyamuk itu terus mengambil penyembur nyamuk.
" Dari tadi memekak je dalam laci aku ni. Kan da kena sembur. Padan muka kau. Puas hati aku!" 

Allah telah menjanjikan pelbagai jenis perkara dan salah satunya ialah :- 
" Setiap perbuatan akan dibalas dalam bentuk dan cara yang sama mahupun berlainan"
"buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat"
"sesungguhnya ALLAH itu Maha Adil dan Saksama"

"RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL"


" jgn suka mencari kesalahan orang, tapi fikirkan apa yang kita dah buat sampai orang buat kita macam tu. "


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Contest Ini Dianjurkan oleh Hans dan turut ditaja oleh :-

2) Adzlan (RM20) 
3) Matjoe (RM30)
4) Blogger Jue (Lomo Lens 35MM @ RM55)
5) Miecyber (RM20)
6) Bean Moreno (RM30)




Hadiah - Hadiah :-

Topup



Lomo Lens 35MM

Situasi Paling Lucu :
RM10(Topup) Topup RM10(Tajaan Blogger Matjoe)

Situasi Paling Serius :
RM10(Topup) Topup RM10(Tajaan Blogger Matjoe)

Situasi Paling Sedih :
RM10(Topup) Topup RM10(Tajaan Blogger Matjoe)


Situasi Paling Seram :
RM10(Topup) + Topup RM10(Tajaan Adzlan)

Situasi Paling Merepek :
RM10(Topup) + Topup RM10(Tajaan Adzlan)

Situasi Pilihan Hans :
RM20(Topup) + Topup RM20(Tajaan Miecyber) + 
 RM50(Tajaan Blogger Khairul Farhan) + RM30(Tajaan Bean Moreno)
+ Lomo Lens 35MM(RM55 Tajaan Blogger Jue)

14 comments:

NurAfirah FieSwief MdLatif said...

new story....
hope lg ok dr cite sblum nie... :)

gincu said...

wah..ade gambar..mcm komik...

hans said...

ok...dah tukar kepada link entry nih

NurAfirah FieSwief MdLatif said...

gincu...
gmba boleh membantu wt cerita lbih menarik kn..
try nk siapkn poster plak.. :)

hans.. thankz erk... sory~~~

gincu said...

mcm tu er...
kalau mcm tu...mcamane lak gn story kat page aku..
kne upgrade jugak ni....hamacam firah???okey ke???

NurAfirah FieSwief MdLatif said...

hahaahahah.. ko pnye da style cerpen..
so x sesuai kot klu letak gmbo..
poster 2 cntik... :)

erm.... cite 2 klu x edit pn xpe...
da ok sgt 2... heheehehehe

gincu said...

yeke...
baik lah..menerima nasihat..

NurAfirah FieSwief MdLatif said...

heehehehehe.... :)

-ilhamvetto- said...

hehehe..cite berpengajaran ropanya..
pasni kompem, kalu lipas, semut n nyamuk baca terus insap.. :P

aper pun.. good job!..

NurAfirah FieSwief MdLatif said...

"Tapi memang dah perangai kami semua begitu!" Kata nyamuk tak puas hati.

so smpai bile2 pn xkn insaf.. :)

pape pn.. thankz..

Ad said...

best best...siap ada pengajaran lagii...

gudluck!! =)

NurAfirah FieSwief MdLatif said...

mekacih ad... :)

Jue said...

goodluck! (=
siap ade bidadari lg
hr tuh bc xde lg hehehe
yg bestnyer citer nie sbb ade pgajaran
^^

NurAfirah FieSwief MdLatif said...

sje nk upgrade cite.. tp tkot jgk klu cite lgi 1 lgi best :|

hehehe.. klu xde bidadari nti x jd plak imaginasi.... :)

thankz erk jue.... doakn2 fie ye.. :)

Post a Comment