RSS

03 January 2011

Nasihat Imam Shafie Mencari Sahabat

"teman ketawa mmg mudah dicari, ttpi teman menangis tiada siapa yg sudi"


Mmg sukar mncri erti persahabatan sejati. Hnya mrke yg bnr2 b'sahabat dgn hati yg suci n ikhlas dpt mncari'y. Dlm hal ini... Imam Shafie tlh m'beri nasihat dlm bersahabat. sme2 kite hayati n amalkn...

- Aku mencintai sahabatku dgn segenap jiwa n ragaku, seakan-akan aku mncintai saudaraku.Sahabat yg baik adalah sahabat yang sering sejalan dgnku n sering mnjaga nama baikku ketika hidup mahupun matiku. Aku selalu b'hrp mdptkn sahabat sejati yg tidak luntur baik dlm suka n duka. Jika aku dpt, aku berjnji slalu setia n mnjaga hati'y. Kuhulur tgn kpd mereka utk b'kenalan. Semakin rmai aku perolehi sahabat... semakin aku berasa senang n percayadiri.

- Mencari sahabat dikala susah, belum lagi aku temui... tidak prnh daku temui sahabat yg setia dlm duka. Sedangkn hidupku ini penuh dgn kisah suka dan duka...Jika duka melanda, aku sering bertanya " Siapakah yg sudi b'sama2 dgnku... siapakah yg sudi b'sahabat dgnku???"

- Pada waktu senang, sudah biasa dgn mereka yg iri hati. Pasang surut persahabatan, aku dapat bergaul scra bebas dgn orang lain ketika ku bernasib baik.. suka dan gembira... kata mereka... kami senang melihat mu gembira... blh la kita tumpang gembira. Jika aku menjauhkn diri dari mereka, mereka mncemuh... Jika aku sakit, mereka tidak pula mnjengukku... Jika hidupku penuh dgn rasa bahagia, byk org yg iri hati... Jika hidupku b'selimutkn derita, mereka b'sorak..

MENGASINGKAN DIRI LEBIH BAIK DARIPADA BERGAUL DGN MEREKA YG BEGINI PERANGAINYA... APABILA TIDAK KETEMU SAHABAT TAQWA, LEBIH BAIK AKU HIDUP MENYENDIRI... DARIPADA AKU BERGAUL DGN ORANG YG JAHAT..

0 comments:

Post a Comment